در دنیایی زندگی می کنیم که رسانه ها پر رنگ تر از
گذشته هستند
برخی از افراد هم در تراکم انبوهی از پیام ها خودشون رو محاصره ی بازتاب رسانه ای قرار دادن
برای بعضیاشون
برداشت از واقعیت به مراتب مهم تر از خود واقعیت هستش
شاید هم همین اصل باعث شده رسانه هایی این وسط پیدا بشن که باعث اتفاقات پوچ و خبرسازی های کذب بشن
پس تو این دوره رسانه ها قادرند با برنامه ریزی های دقیق و کنترل شده ، اندیشه های مردم یک جامعه رو شکل بدن و رفتار اونها رو به طور دلخواه سمت و سو بدن.
شناخت نقش رسانه های ارتباط جمعی، به ویژه رسانه های خبری و ابعاد و جوانب گوناگون اونها در قالب علمی به نام سواد خبری اهمیت برجسته ای پیدا می کنه
سواد خبری
به عنوان زیرشاخه ای از سواد رسانه ای به ما کمک می کنه تا جریان آزاد اطلاعات، اختیار و کنترل ما رو در دست نگیره و قضاوت ذهنیمون رو مختل نکنه.
رسانه در این دوره به آسونی خودش رو در زندگی مردم جای داده
و امروزه یک خبر برای جهانی شدنش نیازی به تلگراف و نامه نگاری نیست.
خلاصه تیتری و خلاصه خبری رو در فضای مجازی انتشار میدن
و بهمنی از اخبار و اطلاعات درست و نادرست رو بر سر مخاطبینشون فرود میارن.
بنابراین کارکرد سواد خبری نیز در همین زمین بازی تعریف میشه
در واقع سواد خبری به مانند یک فیلتر. ذهنی عمل می کنه و این توانایی رو در افراد ایجاد می کنه
که مرز میان اطلاعات درست و نادرست رو به خوبی تشخیص بده و بتونه اخبار درست و نادرست و تحریف شده را از هم تفکیک کنه
تا قضاوت های ذهنی درستی رو از وقایع اتفاق افتاده داشته باشه
از منظر قرآن هم میشه به این موضوع رسیدگی کرد.
جایی که در سوره حجرات – ایه ۶
یا ایهاالذین امنو اِن جاعَکُم فاسقُ بِنَباٍ
فَتَبَیــنوا اَن تُصیبو قوماً بجَهالهٍ فتصبحوا
علی ما فعلتُم نادمین
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، خوب بررسى و تحقيق كنيد؛ مبادا در اثر نادانى، به گروهى آسيب برسانيد و آنگاه برآنچه انجام داده ايد، پشيمان شويد.